Alle børn i Lindegården har ret til et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring.
Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og i så stort et omfang det er muligt, skal børnenes oplevelser af børnemiljøet inddrages i vurderingen af dette arbejde.
Dii Lindegården arbejder både i praksis og strategisk med at skabe og udvikle det sunde og udviklende børnemiljø i Dagtilbuddet.
For at skabe et godt børnemiljø er der nogle forudsætninger, vi mener, skal være til stede.
Herunder er listet nogle punkter op, som vi i hverdagen arbejder praktisk og strategisk for at optimere og styrke, så børnene oplever glæde ved at komme og ved at være en del af Lindegården.
Fysisk
- Et sted med inspirerende rammer ude og inde.
- Et sted med udfordrende legemiljøer.
- Et sted, hvor der er god plads til at bevæge sig ude og inde.
- Et sted, der er foranderligt.
- Et sted med rammer og rum til både vilde og stille lege.
- Et sted med plads og rum til fordybelse.
- Et sted, hvor der er tænkt på sikkerhedsmæssige og sundhedsmæssige foranstaltninger.
Psykisk
- Et sted hvor børn, forældre og personale er glade for at komme
- Et sted hvor man kan grine.
- Et sted hvor man bliver set og hørt.
- Et sted hvor der er plads til forskellighed.
- Et sted hvor der skabes gode venskaber og relationer.
- Et sted hvor der er omsorg, tryghed og nærvær.
- Et sted hvor der er forudsigelighed og genkendelighed.
- Et sted hvor der er plads til at vise følelser.
- Et sted hvor alle børn så vidt muligt inkluderes i mindre børnefællesskaber samt i det store fællesskab.
- Et sted hvor man møder smilende, positive, imødekommende og engagerede personaler.
Æstetisk
- Et sted med en hyggelig atmosfære.
- Et sted med god og imødekommende indretning.
- Et sted hvor især børnenes udsmykning træder frem.
- Et sted med legemiljøer der pirrer børnenes nysgerrighed.
- Et sted hvor omverdenen kan ses fra børnehøjde.
- Et sted med mulighed for forskelligartede oplevelser
- Et sted med gode traditioner.